Ganesha festival - Reisverslag uit Bombay, India van Petri Ouden - WaarBenJij.nu Ganesha festival - Reisverslag uit Bombay, India van Petri Ouden - WaarBenJij.nu

Ganesha festival

Door: Petri

Blijf op de hoogte en volg Petri

02 Oktober 2013 | India, Bombay

Ganesha festival 13 september 2013

Om nog even terug te komen op het Ganesha festival, want ja dat is het feestje waar ik midden in viel bij aankomst in India eigenlijk gelijk al. Zoals ik al in het eerste verslag schreef werd ik gelijk bij gepraat over dat het festival net was gestart en dat was te zien aan de versieringen en heb die nacht gelijk ook al een Ganesha gezien. Dat was alleen nog maar het begin van de festiviteiten die me te wachten stonden. Het begon namelijk gelijk op dinsdag al in Bal Anand. Waar ze rond 16:00 uur een gebed deden ter ere van Ganesha. Wat je ziet is dat ze met een schaal met van alles erop (denk aan kleuren poeder, een kokosnoot, wat zoetigheid, bloementjes enz.) staan rond te zwaaien, dat klinkt nu een beetje oneerbiedig maar zo is het niet bedoelt. Het is gewoon precies wat ze doen. Ik dacht dat doen ze 1 keer op een dag en ik tref het net dat ik dat hier in Bal Anand mag zien, maar ik had het mis, want na dit gebed zijn we naar Umang vertrokken en ook daar viel ik midden in dit gebed binnen. Wat ik toen nog niet kon weten was dat ik dat de komende dagen 3 keer per dag zou mee maken. Ik kan je vertellen de muziek die daar dan bij hoort kan je dan echt woord voor woord mee zingen. En nu is het ook geen aanbidding, gebed of wat het ook mag zijn van een paar minuten, nee hoor het kan rustig 15/20 min duren. Het is wel mooi om te zien hoor hoe iedereen daar mee bezig is en dat ze het echt allemaal met overtuiging doen. Iedereen word erbij betrokken, de bewaker iedereen word erbij geroepen en stoppen op dat moment even met werken. Het is mooi, goed en leuk om dit eens mee te maken. Iedere dag is het dan ook echt een feestje. Een feestje voor Ganesha er word gedanst, gezongen enz., dus Indiaas dansen is nu ook aan mij besteed (niet). Een beetje mee bewegen kan ik wel, maar de echte traditionele dans kan ik niet. Daar ben ik te stijf voor haha!!

Na 4 dagen feesten hier op Umang zat het er voor Umang dan toch echt op en kwam het festival ten einde. Wat betekend dat ze de Ganesha die hier heeft gestaan te water gaan brengen oftewel Visurjan. Ik dacht die brengen ze daar en gooien/brengen hem te water en dan is het klaar, maar ik had inmiddelsbeter moeten/kunnen weten dat ook hier een heel ritueel aan vooraf zou gaan. Dat is namelijk bijna bij alles wat dit soort feesten, speciale gelegenheden of met goden te maken heeft haha!! Het blijft leuk, bijzonder en interessant om te zien hoe dat het allemaal in zijn werk gaat.
Maar goed even terug naar wat Visurjan nu precies inhoud. Het is kort gezegd het einde van het festival en het houd in de Ganesha begeleiden en te water brengen. Dit gebeurd in de rivier hier een stukje verderop. Ik dacht dat we de enige zouden zijn, dat iedereen dat om de beurt zou doen, maar nee dat had ik goed mis. We komen namelijk bij die rivier aan staat heel de oever vol met van die Ganesha beelden, echt je weet niet wat je ziet hele dorpen lopen uit om dit te vieren. Heel gaaf om te zien hoe iedereen daar helemaal in op gaat en heel enthousiast en blij is. Er word gezongen en onder tussen worden de rituelen herhaald die ik hierop Umang al had gezien alleen nu deden heel veel mensen het tegelijk. Na alle rituelen ging iedereen elkaars Ganesha langs en zijn er 1 of meer man per dorp aangewezen om de Ganesha te water te brengen, dat ligt er aan hoeveel beelden er per dorp zijn. Sommige dorpen hebben namelijk meer dan 1 beeld. Zoals ik schrijf de Ganesha word ter water gebracht en dus niet in het water gegooid vanaf de oever. Je moet er natuurlijk wel zuinig op zijn, ook al gaat ie te water haha!!
Na het te water laten krijg je van iedereen om je heen wat zoetigheid/lekkers toe gestopt. Ze komen het zelfs in mijn geval speciaal bij me brengen. Wat ja of het nu een festival is dat in het teken van hun God Ganesha staat of niet, ik met mijn blonde haar en blanke kop ben toch wel erg interessant haha!!
Wat mij misschien vandaag wel het meest heeft verbaasd daar bij die rivier was dat er een groepje meiden stond en die zeiden ineens hi Petri didi, nou geloof mij dan sta je raar te kijken hoor, ben je in India en weet de lokale bevolking nog wie je bent. Wie bleken het nu te zijn, de zussen van de tuk-tuk driver bij wie ik vorig jaar op zijn bruiloft ben geweest. Dus gelijk weer even ‘bijgekletst’ zo goed en zo kwaad als dat gaat. Wel heel grappig dat ze je gewoon nog kennen na toch bijna 1,5 jaar weg te zijn geweest en maar 1x gezien te hebben. Ik heb denk ik indruk gemaakt haha!!

Na de Visurjan dacht ik dat het Ganesha festival voor mij afgelopen zou zijn, want hier op Umang was de Ganesha weggebracht en dat betekent dacht ik ook het einde van het festival (dat is normaal wel zo) maar nee dat had ik mis. Maandag zijn we met een groepje van Umang naar Bombay (iedereen hier noemt Mumbai nog Bombay vandaar) gegaanvoor Gunpati. Nu zullen jullie je afvragen wat Gunpati nu precies, nou ik kan je vertellen dat ik me dat ook af vroeg toen ik hoorde dat ik daarmee naar toe moest. Dat word had ik namelijk nog niet eerder gehoord in de afgelopen dagen. En dat we daarvoor speciaal voor naar Bombay moesten, maakte me wel nieuwsgierig. Ik dacht dat moet wel iets heel speciaals/bijzonders, want ja naar Bombay is toch gauw met deze wegen 2 uur rijden. Nou ik kan je nu vertellen dat het mij tegen gevallen is. Het enige wat Gunpati betekend en inhoud is het bezoeken van Ganesha en even een kort gebedje te doen. We hebben in totaal 4 Ganesha’s bezocht in Bombay om daarna weer terug naar Umang te gaan haha!! Ach ja dan hebben de kinderen hun social outing gehad, zoals ze dat hier noemen. Na in Bombay te zijn geweest, zijn we met alle kinderen bij sister in haar dorpje gaan eten. Dit was dan ook weer ter ere van Ganesha, want daar was het Ganesha festival nog niet afgelopen. Dat was wel heel gezellig en leuk moet ik zeggen en ook hier was ik een bezienswaardigheid en zoals ik foto’s maakte van hun Ganesha maakte hun foto’s van mij. Dat blijft toch een aparte ervaring hoor moet ik zeggen. Die foto’s die steeds van je gemaakt worden.
Ik wist wel dat dit festival een verschillende tijdsduur had, maar dat heb ik dan nu ook aan de lijve ondervonden. Op Umang was het al klaar, maar wij gingen nog rustig een paar dagen door haha!

Om even in het kort te zeggen, is het een festival met verschillende gebeurtenissen. Je hebt dus de Gunpati het bezoeken van de Ganesha’s en je hebt de rituelen iedere dag (gebed) en je hebt de Visurjan (het te water brengen van Ganesha). Het is mij nog steeds niet geheel duidelijk wat voor festival het is behalve dat het in het teken staat van het eren van Ganesha en dat het alleen hier in Marahastra gebeurd en nergens anders in India. Het is geen nationaal festival, maar echt een lokaal feest. De duur van het festival is verschillend per dorp, streek of gebied. Maar het was wel een hele bijzondere en leuke ervaring. Ik vind het leuk dat ik precies nu hier ben gekomen. Het laat toch weer een extra stukje van de cultuur en het geloof van deze mensen zien en wat het voor ze betekend.


Tot de volgende keer!

Liefs Petri

  • 02 Oktober 2013 - 18:54

    Lia:

    Ha Petri,
    Leuk om je verslagen te lezen. Ik ben er weer lekker voor gaan zitten. Fijn dat je je weer zo thuis voelt. Veel plezier in het tehuis en tot het volgende verslag.
    Groeten, Dick en Lia

  • 02 Oktober 2013 - 18:59

    Mattie:

    Ha mattie!!

    Super leuk wat van je te horen! Eindelijk internet gevonden dus?
    Zo te horen zit je weer midden in je 2e thuis en heb je het goed naar je zin!
    Geniet ervan want deze 4 weken zijn voorbij gevlogen, 1/3 van je reis zit er alweer op!

    Liefs je mattie en de groetjes van Peter.

  • 02 Oktober 2013 - 19:18

    Arno:

    Hoi Petri,

    Leuk om die verslagjes ( ahum ) van je te lezen. Zo krijgen we ook wat mee van de cultuur uit India. Veel plezier daar. Vertel in je volgende verslag eens wat over wat je allemaal daar doet in Bad Umang?

    Groetjes,

    Arno

  • 02 Oktober 2013 - 22:27

    Tante Wil.:

    Petri

    Mooi dat er weer verslagen van je zijn. We keken er al naar uit.

  • 02 Oktober 2013 - 22:32

    Tante Wil.:

    Ik drukte op het verkeerde knopje en was nog niet klaar.
    ik had natuurlijk al geinformeerd
    Wat fijn dat ze je herkenden en je je weer helemaal thuis voelt.
    Nog een fijne tijd daar en tot je volgende verslag.

    groetjes tante Wil.

  • 02 Oktober 2013 - 23:49

    Corrie Van Son:

    Hoi Petri
    Zo te lezen heb je het weer heerlijk naar je zin.
    Een hele fijne tijd en geniet ervan.
    Groetjes Corrie

  • 03 Oktober 2013 - 10:43

    Nienke:

    Haa zussie!

    Goed om weer van je te lezen. Heerlijk dat je het er weer zo naar je zin hebt. Jij vermaakt je wel daar, haha!

    Tot horens en geniet ervan.

    Liefs Nienke

  • 13 Oktober 2013 - 13:13

    Ninja:

    Hey meid,

    Zo te lezen heb je het weer goed naar je zin daar :)
    Fijn om te lezen dat je een goede reis hebt gehad.
    Bedankt voor het cultuur lesje, leuk hoor ;)
    Héél veel plezier daar.
    Je krijgt de groetjes van de Kelderstraat.

    Dikke knuffel, liefs mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bombay

Mijn reis naar India deel 2

Weer op reis naar het prachtige, bijzondere India!

Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2013

Verjaardag

26 Oktober 2013

Dagje Umang

26 Oktober 2013

Medische wondere wereld

19 Oktober 2013

Dagje uit

02 Oktober 2013

Ganesha festival
Petri

Actief sinds 26 Feb. 2012
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 35189

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Zuid Afrika

09 September 2013 - 29 November 2013

Mijn reis naar India deel 2

05 Maart 2012 - 20 Mei 2012

Mijn reis naar India

Landen bezocht: