Dagje Umang - Reisverslag uit Karjat, India van Petri Ouden - WaarBenJij.nu Dagje Umang - Reisverslag uit Karjat, India van Petri Ouden - WaarBenJij.nu

Dagje Umang

Door: Petri

Blijf op de hoogte en volg Petri

26 Oktober 2013 | India, Karjat

Dagje Umang 15 oktober 2013

Hoe ziet een dagje hier op Umang er nu uit zullen jullie je misschien afvragen. Of wat doet ze daar nu eigenlijk. Het is eigenlijk in een paar woorden samen te vatten, het is de residents (zo worden de kinderen hier genoemd) achter hun broek aan zitten om te zorgen dat ze hun taken die ze toe bedeeld hebben gekregen of die ze gekozen hebben op een goede manier en op tijd uit voeren. Dit is even heel kort door de bocht gezegd, maar zo bedoel ik het niet. Het is eigenlijk ze begeleiden en ondersteunen in hun ADL. Het werk hier lijkt heel veel op het werk in Nederland wat betreft ondersteunen en begeleiden. Verder voer ik hier en daar gesprekjes met de residents als ik ze help bij hun taken.
In de ochtend betekend dit dat ik op sta met de kinderen om 7:00 uur en dan zorg dat ze allemaal hun bed uitkomen. De meeste hebben daar niet veel hulp bij nodig, maar sommige zijn wat moeilijker hun bed uit te komen en die moet je dan even toe spreken. Gelukkig luisteren ze wel aardig haha! Dat scheelt weer, heb ik weer geluk bij haha!! Nadat ze opgestaan zijn ga ik even douchen en sommige van de residents ook, maar die worden geholpen door mede residents, dus daar hoef ik me niet mee te bemoeien dat word gewoon gedaan. Daarna hebben ze van 7:30 uur tot 8:00 uur hun walking programma dat betekend dat ze een half uur een ochtend wandeling maken. Daarna yoga, nu doe ik meestal geen joga, maar begin ik aan mijn eerste ontbijtje. Waar ik in Nederland vaak niet ontbijt krijg ik er hier 2 voor m’n kiezen haha! Daarna gaan de residents om 9:00 uur ontbijten en ik eet met de kokkin en sister na de residents, maar we zitten er voor de gezelligheid wel bij. Na het ontbijt heeft iedere resident zijn of haar eigen takenprogramma wat ze af werken. Denk hierbij aan het schoonmaken van de keuken, eetkamer, hun eigen kamer, bed opmaken, douchen, kleding wassen enz. Hier komt mijn rol weer in beeld. Ik mag ervoor zorgen dat ze dit ook doen en hier en daar wat bij sturen als het nodig is. De meeste doen netjes hun taak, maar hebben nog wat sturing nodig bij hoe het te doen. Het leuke is wel dat ze het van me aannemen en dat ze bijvoorbeeld een dag later trots komen laten zien hoe ze het nu hebben gedaan en dan blijkt dat ze het op mijn advies of aanwijzing hebben gedaan. Het zijn de kleine dingen die het doen, maar dit soort momentjes maakt dat ik weer weet waarom ik hier ben en waarom ik dit werk zo leuk vind. De kleine dingen die je ze kunt leren en die dan blijven hangen.
Verder in de middag volgen ze workshop programma’s hier ben ik de teacher ter ondersteuning samen met de sister (alleen nu op het moment ga ik regelmatig in deze tijd naar bed of ga ik rusten omdat ik anders de dag niet vol kan houden i.v.m. de paar gekneusde ribjes). De workshops zijn onder andere shopping (denk aan zeep, tandpasta praktische spullen), creatieve workshops, maar ook voorlichting over wat te doen bij slangen, brand enz.
Na de workshops zit de werkdag voor de residents erop, maar voor mij nog niet haha!! Ik mag nog een paar uurtjes door, maar dat zijn ook voor mij de relax uurtjes hoor moet ik eerlijk zeggen. Deze uurtjes bestaan uit met de residents tv kijken, spelletje spelen, gesprekjes voeren, dansen, muziek luisteren enz. Kortom de avond is vooral relaxen en gezelligheid. En dan zo rond 22:00/22:30 uur zit mijn werkdag erop en moet ik eerlijk zeggen dat mijn lichtje ook aardig uit gaat haha!

Daarnaast help ik regelmatig mee in de keuken, gewoon om dat het gezellig is en het wel grappig is om te zien hoe ze hier in kleine keuken op 2 kleine gaspitjes toch zoveel eten op tafel kunnen krijgen. Het kost de nodige voorbereiding, maar dat heeft deze kokkin (tevens mijn india moedertje) goed onder de knie zullen we maar zeggen. Als een wervel wind vliegt ze door die keuken haha! Maar ook wel omdat het veel werk is en ze best wat hulp hier en daar kan gebruiken. Ik doe dit op de momenten dat de residents allemaal aan het werk zijn en hun taak naar behoren uitvoeren.

Ik hoop dat jullie zo een heel klein beetje een idee hebben wat ik hier doe en hoe mijn dag eruit ziet en hoe ik hier mijn tijd doorbreng met de residents en het personeel.


Liefs Petri



  • 28 Oktober 2013 - 12:04

    Lia:

    Leuk omte lezen hoe jij je dag doorbrengt. Sterkte met de gekneusde ribbenkast!
    Groeten van de overkant.

  • 25 November 2013 - 21:52

    Anton V D Mooren:

    het begin te korten je verblijf in india wij hopen dat je een goede terugreis hebt oom anton tante aria tot ziens in genderen groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Karjat

Mijn reis naar India deel 2

Weer op reis naar het prachtige, bijzondere India!

Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2013

Verjaardag

26 Oktober 2013

Dagje Umang

26 Oktober 2013

Medische wondere wereld

19 Oktober 2013

Dagje uit

02 Oktober 2013

Ganesha festival
Petri

Actief sinds 26 Feb. 2012
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 35196

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Zuid Afrika

09 September 2013 - 29 November 2013

Mijn reis naar India deel 2

05 Maart 2012 - 20 Mei 2012

Mijn reis naar India

Landen bezocht: