Valentine's day!! - Reisverslag uit Cradock, Zuid-Afrika van Petri Ouden - WaarBenJij.nu Valentine's day!! - Reisverslag uit Cradock, Zuid-Afrika van Petri Ouden - WaarBenJij.nu

Valentine's day!!

Door: Petri

Blijf op de hoogte en volg Petri

16 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Cradock

Valentijnsdag 14 februari 2014

Valentijnsdag nooit gedacht en verwacht dat ik daar nog eens zoveel energie en moeite in zou gaan steken haha!
Ik vind Valentijnsdag als ik heel eerlijk moet zijn één grote commerciële dag, maar goed dat is mijn mening. Hier in Zuid-Afrika is het echt een soort feestdag, waarvoor er veel dingen/zaken geregeld worden.
Van één van die dingen die geregeld worden werd ik vandaag een onderdeel. Er moest voor ong. 150 man tafels gedekt worden bij de Bloemfontijn. Ik had natuurlijk nog niet eerder van die plek gehoord en was wel benieuwd waar ik terecht zou komen. Nou als je dan toch een Valentijns diner wilt is dit toch wel een waardige plek om dat te doen. Tsjonge jonge wat was dat een mooi plekje. Je moet er even voor rijden en de bergen in maar het is de moeite waard moet ik heel eerlijk zeggen. Nu blijkt dit zelfs o.a. een trouw locatie te zijn, dus wie weet wat dat Valentijns diner de eigenaren nog oplevert aan bruiloften en partijen haha!!
Waar de Valentijnsdag al niet goed voor is, anders had ik dit mooie plekje misschien wel nooit gezien.
We kregen voor we aan het werk moesten eerst een rondleiding over het complex wat nu bijna klaar is, maar nog niet helemaal. Het bied nu slaapplek voor ong. 115 mensen en het word nog uitgebreid tot 150 mensen. Ze hebben er zelf een ware honeymoon suite. Die ligt wat hoger dan de andere slaapplekken en vandaaruit kun je dus over het gehele terrein kijken en een stuk meer van de bergen en het landschap van Zuid-Afrika zien. Dat was echt de moeite waard en dan heb ik het niet alleen over de bergen en het landschap, maar gewoon de gehele locatie op zich. Het was een plaatje, dus ja waar die Valentijnsdag toch al niet goed voor is geweest haha! Maar ondanks dat ik hierdoor dit schitterende complex heb gezien vind ik Valentijn nog steeds een commercieel gebeuren!

De taal
Na druk in de weer te zijn geweest voor dat commerciële Valentijns diner, vond ik dat ik wel recht op een welverdiende frisse duik. Ik ben bij de leiders van de skuiiling gaan zwemmen, omdat er in het gastgezin waar ik verblijf toch niemand thuis was. Na daar lekker gezwommen te hebben was het tijd om op de fiets (ja dat lezen jullie goed, ik ga hier op de fiets bijna overal naartoe) weer richting m’n ‘eigen’ huis te gaan. Ik kwam thuis, niemand thuis en ze bleven weg. Ik dacht dan ga ik maar weer terug naar de gezelligheid bij de leiders. Toen kwam net de lady of the house thuis, maar ze kwam thuis om daarna gelijk weer weg te gaan. Ze heeft toen afgezet bij de andere en ik heb daar meegegeten. Na het eten zijn we buiten gaan zitten en aan de praat geraakt over woorden in het Zuid-Afrikaans die wij in het Nederlands heel anders zeggen. Ik zal wat grappige voor beelden geven:

Zuid-Afrikaans Nederlands
Verkleurmannetje Kameleon
Partykeer Soms
Spanspek Meloen
Verskoon my Excuseer mij
Afnemen Foto maken
Stort Douche
Klomp Veel
Kapok Aardappelpuree/sneeuw
Ja ook dat lezen jullie goed, voor aardappelpuree en sneeuw gebruiken ze hetzelfde woord.
En dan heb ik het nog niet over kledingnamen gehad, maar die zijn helemaal te verwarrend voor woorden. Mochten jullie dat willen weten, vraag het me dan als ik terug ben. Op deze manier hebben jullie wat kleine voorbeelden over de Zuid-Afrikaanse taal die toch in veel dingen op ons Nederlands lijkt, maar zoals je kunt zien soms ook gewoon helemaal niet. Het is wel een hele leuke en voor ons vooral soms een hele grappig taal.


Petri


  • 16 Februari 2014 - 18:52

    Marlies:

    Leuk verhaal weer Petri. Volgens mij is Valentijnsdag over de hele wereld een vréselijk commercieel gebeuren, zelfs in India rijzen de prijzen van een bosje bloemen naar zeer grote hoogtes rond Valentijnsdag.
    Grappig hè die Zuid Afrikaanse woorden, vraag eens naar een poepholvruchtje en een smoelsmid.
    Fijne tijd nog, XXX Marlies


  • 16 Februari 2014 - 22:16

    Myrthe:

    hey petri

    ik vond het grappig om te lezen dat een kameleon een verkleursmannetje is, want ik heb een werkstuk gemaakt over de kameleon! haha. het gaat met mij heel goed, en zo te lezen met jouw ook :-)
    xxx myrthe

  • 17 Februari 2014 - 21:04

    El:

    He Petri Didi,

    Tja valentijnsdag.... Op die mooie plek zoals je dat beschrijft is dat goed te doen nietwaar?
    Enne nog een grappige Zuid Afrik toevoeging: wegspringplek= vertrekpunt

  • 24 Februari 2014 - 09:48

    Ninja:

    Hey meid,
    Wat een leuk verhaal heb je weer geschreven. Je hebt al weer zat leuke dingen mee gemaakt in het mooie Zuid-Afrika. Ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Geniet lekker van je tijd daar, de leuke mensen en het prachtige land.
    Heel veel plezier, liefs Ninja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petri

Actief sinds 26 Feb. 2012
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 35206

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Zuid Afrika

09 September 2013 - 29 November 2013

Mijn reis naar India deel 2

05 Maart 2012 - 20 Mei 2012

Mijn reis naar India

Landen bezocht: