Payday, what a day/week! - Reisverslag uit Cradock, Zuid-Afrika van Petri Ouden - WaarBenJij.nu Payday, what a day/week! - Reisverslag uit Cradock, Zuid-Afrika van Petri Ouden - WaarBenJij.nu

Payday, what a day/week!

Door: Petri

Blijf op de hoogte en volg Petri

06 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Cradock

Payday 28 feb-7 mrt 2014

Payday ik had er serieus nog nooit eerder van gehoord, maar wat een gebeuren is dat hier zeg. Ik was dit weekend in Middelburg en daar zag ik wel hele horden mensen staan in rijen bij winkels, maar ja wist ik veel waarom dat was. Ik was wel nieuwsgierig naar wat er aan de hand was, dus gevraagd wat er gebeurde en toen hoorde ik voor de eerste keer van payday.
Wat is payday nu precies: als het payday is krijgen de donkere afrikanen hun geld gestort op hun rekening. Nu zou je zeggen dat is toch op zich niet zoveel bijzonders. Nee het storten is niet veel bijzonders, maar wat je daarna ziet en mee maakt is echt ongelofelijk. Althans ik vond het echt verbazingwekkend om te zien en erover te horen.

Wat krijg je dan precies te zien als het payday is, dat pinautomaten en de supermarkten echt in 1x leeggeplunderd worden. En nee dat is niet overdreven. Rijen met mensen staan dan voor de pinautomaat en in de supermarkten staan er ook rijen dik bij de kassa en soms zelfs buiten te wachten. Echt waar je weet niet wat je ziet en mee maakt.
Ik had de rijen buiten natuurlijk al wel gezien en ik had wel gehoord over het plunder gedrag van de donkere afrikanen dan, maar was zelf nog niet in de winkel of iets geweest. Nou daar kwam een maandag toen ik weer terug was in Cradock verandering in. Hetgeen wat ik een maandag zag waren mensen die echt karren volladen met al hun goed. En ja dat lezen jullie goed karren vol en echt waar de schappen worden leeggeplunderd. Hele vrachten tegelijk gaan eruit. Het lijkt net of ze het voor het leven of dood moeten doen zo. Of dat ze moeten inslaan, omdat er de komende tijd niets meer te koop is (als ze zo doorgaan is dat voor anderen misschien ook wel zo haha!). Heel bizar, apart en ja ik weet niet hoe ik het verder zou moeten omschrijven om te zien. Of ja wel het is indrukwekkend en raar om te zien en mee te maken.

Omdat ik en mijn collega toch wel nieuwsgierig waren over het hoe en waarom zo plunderen van de schappen in de winkel en het feit dat er veel cliënten ontbraken een maandag op het werk vroegen wij naar waarom ze dit zo deden, maar daar konden deze mensen ook niet echt een antwoord opgeven. Het is wel een feit dat als het payday is er veel mensen thuis blijven van het werk om hun inkopen te gaan doen, zowel gewone boodschappen als drank. De payday was ook de reden waarom dat de helft van onze cliënten er maandag niet waren, ze gaan/moeten dan met de ouders mee om de boodschappen te halen.
Er wordt na de payday ook veel drank ingeslagen en gedronken en doordat er drank word ingeslagen, drinken ze daarvan ook gelijk heel veel. Doordat ze dan veel drinken gebeuren er veel ongelukken en soms ook moorden, verkrachtingen of andere zaken (dit gebeurd anders ook wel, maar na payday is dat altijd meer naar het schijnt). Dat werd ons tenminste op het werk verteld. Zo hoorde we ook op het werk dat de mensen van heide en ver naar de Shoprite hier in Cradock komen. Naar het schijnt is dat 1 van de goedkoopste supermarkten. Dus niet alleen de inwoners van Cradock komen de supermarkt plunderen, maar ook genoeg anderen mensen.
Echt ik kan er geen ander woord dan plunderen voor bedenken. Het is ook echt te bizar om te zien hoe dat ze te werk gaan in die winkel. Ik kan er echt niet over uit dat ze dat zo doen. Heel bizar om te zien en mee te maken!

Deze payday dagen/week komen iedere maand weer terug. Aangezien ze betaald krijgen op de laatste vrijdag van de maand of de eerste maandag van de nieuwe maand. Dan krijgen ze betaald, nu blijkt dit geld het (volgens mij belasting) geld te zijn van de blanke afrikanen dus het is ook nog wel vaak een gevoelig onderwerp de payday. Ze krijgen het geld van de blanke afrikanen en kopen dan meteen ook de gehele winkel leeg in hun ogen. Deze payday duurt ong. 5 dagen vanaf dat ze betaald krijgen, kortom het is een week. Sommige krijgen het namelijk op vrijdag en andere op maandag.
What a day, what a day die payday!!!

Petri

  • 06 Maart 2014 - 22:41

    Wil Roelse:

    Wat een geluk Petri dat dat bij ons niet zo is zo'n pay day. Ik denk dat ik op tilt sloeg bij zulk gedrag. Laat ons het dan maar iets rustiger aan doen. Ik kan me dus goed voorstellen dat je niet wist wat je meemaakte.Zie je ons al zitten achter de kassa met van die afgeladen karren en geplunderde winkel? Ben benieuwd of je nog meer van die ervaringen op gaat doen.We horen het wel. Groetjes de "roelsens".

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petri

Actief sinds 26 Feb. 2012
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 35207

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Zuid Afrika

09 September 2013 - 29 November 2013

Mijn reis naar India deel 2

05 Maart 2012 - 20 Mei 2012

Mijn reis naar India

Landen bezocht: