Zuid-Afrika daar zijn we!! - Reisverslag uit Cradock, Zuid-Afrika van Petri Ouden - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika daar zijn we!! - Reisverslag uit Cradock, Zuid-Afrika van Petri Ouden - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika daar zijn we!!

Door: Petri

Blijf op de hoogte en volg Petri

13 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Cradock

Zuid-Afrika daar zijn we!! 10,11,12 februari 2014

Zo he he, na een goede dag reizen was ik dan toch eindelijk op de plaats van bestemming. Daarvoor wel 4 vliegvelden gezien, wat uurtjes gevlogen (lees bijna 14 uur) en wachten (lees uurtje of 5) op de volgende vluchten en prachtige autorit van bijna 3 uur ben ik nu dan toch echt in Cradock, Zuid-Afrika!!

Mijn eerste indruk is goed het is hier lekker warm en een zonnetje dat schijnt bij aankomst op Port Elizabeth wat willen we nog meer.
Op Port Elizabeth word ik opgewacht door een bekende. Dat maakt het wel makkelijk en fijn. Ze zullen me hier ook de komende 2 weken wat wegwijs maken in het dorp en bij de mensen introduceren.

Omgeving
Tijdens de rit van Port Elizabeth naar Cradock gelijk al de mooie natuur van dit land gezien. Wat een prachtige route was dat om te rijden. Hij was wel lang, maar door al het mooi’s wat er te zien was viel het niet op dat het zo’n lange rit was. Althans voor mij voelde het niet als lang. De chauffeur vertelde onderweg ook nog het één en ander over dingen die we zagen. Het ziet bijvoorbeeld erg groen op dit moment, dat zijn ze hier niet zo gewend aangezien het een semi-woestijn is. Ze hebben best wel wat regen gehad vandaar dat het nu zo groen ziet. Onderweg ook al wat wilde apen gezien en struisvogels en flamingo’s. Wel grappig om die zo te zien, het lijkt beetje of je dan door de Beekse bergen rijd of door de dierentuin, maar nee dat staat hier gewoon zo langs de weg. Ik ben hierdoor wel benieuwd geworden wat ik nog meer voor dieren zal gaan zien. Wordt vervolgd…
Onderweg naar Cradock dacht ik toch ook nog even dat we in het verkeerde land beland waren. Ik had bijna met een teleurstelling te maken toen ik ineens middelburg op de borden zag staan. Dat was namelijk precies de kant op waar wij heen reden! Ik dacht even we gaan niet goed en ik zit toch wel in Zuid-Afrika??!! Nee grapje, maar het zag er wel heel komisch uit om ineens middelburg te zien staan. Ik had het in het vliegtuig ook al gezien, heel apart om bekende namen tegen te komen, terwijl je zover weg bent van Nederland.

Gastvrijheid
De gastvrijheid van de mensen hier in Zuid-Afrika werd meteen bij aankomst al zichtbaar voor mij. Er was een man uit de kerkgemeente van de leiders van de skuiiling en dat word de komende weken ook mijn gemeente. Hij moest toch zijn vrouw op de luchthaven brengen dus mocht Bernike meerijden om me te halen en mochten we samen mee terugrijden.
Naast het feit dat deze man er al was, vertelde Bernike ook dat ik niet in mijn eentje op de skuiiling hoefde te slapen, maar dat ik bij de zoon van de leiders van de skuiiling in huis mocht komen. Ze vonden het geen fijn idee dat ik daar zo onbekend als ik nog ben hier in Zuid-Afrika daar alleen zou moeten verblijven. Ik mocht het zelf kiezen, maar ik was van harte welkom. Het zou allebei goed zijn. Ik heb uiteindelijk gekozen om bij de zoon in huis te gaan om zo toch wat meer aanspraak en gezelligheid te hebben. Nou ik kan jullie vertellen dat die keuze me geen windeieren heeft gelegd. Ik verblijf nu in een prachtig groot huis, waar ik mijn eigen kamertje en badkamer heb. Ik heb zelfs de beschikking over een privé zwembad die achter in de tuin ligt. Dus naast de gezelligheid en de aanspraak ben ik ook nog eens bevoorrecht met alle luxe gemakken die het met zich mee brengt.
Ik weet niet hoelang ik hier mag verblijven maar al is het maar een week bijvoorbeeld ik zal er volop van genieten haha!!
Naast deze gastvrijheid kwam er nog een uitnodiging om de hoek kijken. Ik zat denk ik goed en wel een uur bij de man uit gemeente in de auto of ik kreeg al een aanbod om straks ergens in maart een weekendje met ze mee te gaan naar de kust met hem en zijn vrouw. Ze hebben daar een huisje. Ik heb deze uitnodiging aangenomen aangezien ik hier toch de weekenden vrij zal zijn.
Zoveel gastvrijheid en vriendelijk mensen daar kun je echt versteld van staan moet ik zeggen. Ze kennen me niet maar ik word al voor van alles gevraagd en uitgenodigd. Heel bijzonder om dat mee te maken.
Kortom het was een goed begin van mijn avontuur in Zuid-Afrika en een goed begin is het halve werk zeg ik altijd maar.

Projecten bezocht
Na een goede nachtrust, want ja een beetje verreist was ik wel, ondanks dat ik wel aardig wat geslapen had in het vliegtuig was het vandaag tijd om kennis te gaan maken op de skuiiling. Ik was erg benieuwd hoe het nu in het echt zou zijn en wat ik kon verwachten. Er werken ontzettend vriendelijk, hartelijke mensen. Voor wie het eigenlijk heel normaal lijkt dat ik er ben. Ze zijn blij dat ik ze wil komen helpen en het lijkt wel alsof ik hier niet voor het eerst ben. Zo thuis laten ze me meteen al voelen.
Na de kennismaking al een beetje m’n handen uit de mouwen gestoken en al wat spullen uitgezocht en gedaan. Na de koffie mochten Bernike en ik met de leidster mee om wat projecten in de townships te gaan bekijken, waar ik de komende weken ook nog werkzaam zal zijn. Erg mooi en interessant om te zien. Ik ga me de komende weken niet vervelen hier dat heb ik al gemerkt. Het leuke is ook dat er op die projecten een aantal Belgische studenten zijn die heb ik ook gelijk ontmoet en ze konden nog wel een paar extra handen gebruiken vertelde ze.
De projecten die ik heb bezocht zijn:
- Een dagbesteding voor volwassen mensen met een beperking
- Een school voor kinderen met een beperking
- En natuurlijk de skuiiling
En wie weet wat er nog meer bij zal gaan komen. Ik heb al wel gemerkt dat je dat hier maar nooit weet haha!!

Na het bezoek en de kennismaking op de projecten zijn we weer terug gegaan naar de skuiiling waar het inmiddels tijd was om de maaltijden uit te delen. Ik moet zeggen dat ik dat wel als bijzonder heb ervaren. Het is mooi om op deze nuttige en functionele manier er voor mensen te kunnen zijn en ze weer wat (letterlijk) energie te geven voor de rest van de dag. Ze moeten wel iets doen om een maaltijd te krijgen. Ze brengen allemaal een zak met plastic flessen mee. Deze leveren ze dan in bij de skuiiling en op die manier verdienen ze hun maaltijd. Het kan ook zijn dat ze een kaartje mee brengen en dan heeft iemand uit een kerkgemeente een kaartje gekocht en het aan deze mensen gegeven. Ze krijgen de maaltijd dus niet zomaar. Er staat wel iets tegenover.

Rond 13:00 uur zit mijn werkdag er al weer op, dan word het echt warm hier in Cradock en stoppen ze zowel op schoolprojecten als op de skuiiling met werken.
De middag en de avond heb ik dus voor mezelf.
De 12e eerst samen met de zoon van de leiders mijn computer in orde gemaakt betreft internet en een webcam zodat ik kan skypen als ik wil. Daarvoor al even met Bernike in het centrum geweest om een simkaart te regelen. En na al deze praktische zaken was het tijd voor een plons in het zwembad. Dat is toch wel heel lekker en een uitkomst aangezien het hier vandaag bijna 40 graden was (vind dat toch wel heel vervelend dat het zo warm is haha (not)!!).
Nu ben ik de vandaag na mijn verfrissende plons in het water ook nog met de kleindochter van de leiders mee geweest naar haar zwemtraining. Ze traint voor de nationale kampioenschappen van Zuid-Afrika en hoopt zich via die weg te plaatsen voor de paralympische spelen in Mexico. Ze heeft het syndroom van down vandaar de paralympische spelen. En zwemmen dat ze kan echt heel leuk om te zien hoe fanatiek en goed ze er in is.

Kortom wat ik al eerder heb verteld kan ik niet anders zeggen dan dat ik ontzettend gastvrij ben ontvangen door iedereen. Dat het een prachtig stadje is en vanaf Port Elizabeth echt een prachtige weg is naar Cradock. Je ziet gelijk al een hoop van de natuur en de omgeving.
De kop is eraf en het was echt een gevalletje een goed begin is het halve werk!!
Op naar de komende weken! Ik heb er zin en ik denk dat ik mezelf hier best weleens heel nuttig kan gaan maken!!

Tot de volgende update!!

Petri

  • 13 Februari 2014 - 13:09

    Nienke:

    Haa zussie!

    Klinkt goed allemaal! Ennee...waar blijft die foto?! Haha!

    Geniet er nog van daar!

    X

  • 13 Februari 2014 - 13:11

    Arja De Ruiter:

    Hallo Petri,

    Dat klinkt als een heel mooi begin inderdaad!! Fijn hoor, laat jij je handjes daar maar lekker wapperen.
    Vergeet niet dat je alles wat je doet voor een ander, je voor Jezus hebt gedaan!!
    Geweldig dat jij je tijd en talenten zo inzet voor anderen, eerst in India en nu weer in Zuid-Afrika!
    Het ga je goed daar, veel plezier en succes.

    Hartelijke groeten ook aan Dick en Bernike
    van Arja

  • 13 Februari 2014 - 13:12

    Femke:

    Hey peet,

    Wat een mooi verhaal! En ookal lijkt het onmogelijk om er een juiste voorstelling van te maken, door je manier van vertellen kan ik me er toch een beetje een beeld bij bedenken. Wat fijn ook te lezen dat je daar niet alleen zit ;-):-D

    Veel plezier, geniet er van!

    Dikke kus ricardo en femke

  • 13 Februari 2014 - 13:15

    Karin Van Mersbergen:

    Hoi Petri,

    bedankt, voor je verslag. Leuk om te lezen dat het je goed gaat!
    Veel plezier en succes, geniet ervan.

    Veel groetjes aan Dick en Bernike
    Fijne tijd met elkaar,
    Groetjes Karin

  • 13 Februari 2014 - 13:19

    Petra:

    Ha Petri!
    Dat is dan mooi een meevaller, het klinkt allemaal of je op vakantie bent ;-) Wel heel fijn dat je zelf internet hebt. Heb je ook nog tijdsverschil waar we rekening mee moeten houden?
    Ik mis mijn oppas wel hoor, moet vanavond heer vervelend uit eten. Maar goed nu gaat Sanne het overnemen!
    We hebben hier geen nieuws behalve dat het koud en vies is haha ! Oja en de meiden gaan zaterdag op lenzen uit, ze kunnen niet wachten.
    groetjes Petra

  • 13 Februari 2014 - 15:10

    Pranita :

    hey petri
    leuk om je verslag te lezen , mooi dat je het na het zin heb

    gr pranita

  • 13 Februari 2014 - 17:52

    Elly:

    He worldvolunteer!
    Sounds good, enjoy en verspreidt je licht naar de verschillende projecten, zal wel ff anders zijn he dan in India!
    Take care, liefs El

  • 13 Februari 2014 - 18:01

    Marlies:

    Hoi Petri, wat leuk te lezen over je nieuwe avontuur! Je bent in ieder geval heel goed van start gegaan. Veel plezier en succes met alles wat je daar gaat doen. Liefs Marlies

  • 13 Februari 2014 - 19:18

    Lottie:

    Ha Japje!


    Fijn dat je een goede reis hebt gehad en zo gastvrij ontvangen bent. Vooral ook die wilde apen, die kwamen natuurlijk even gluren naar hun Nederlandse familielied hahaha! Maar goed om te horen dat je het naar je zin hebt, ik ga weer met veel plezier je verhalen lezen hoor ^^ Veel plezier nog!

    Dikke kus Lottie

    p.s. 40 graden?! PUF! Jij liever dan ik :P Maar dat wisten we al langer haha!

  • 13 Februari 2014 - 19:43

    Petri Den Ouden:

    Ha zussie

    De foto is nog niet gemaakt, als ie er ooit komt zul je hem zien :P!!!

    Karin en Arja, ik heb Dick en Bernike de groetjes overgebracht.

    Petra het tijdsverschil is maar 1 uur en het is hier later dus straks met het verzetten van de tijd valt het weg. Dus niets om rekening mee te houden!

    Elly ja het is heel anders als in India, maar wel mooi om dit ook te zien. Er is niets met elkaar te vergelijken inderdaad!

    En ja Lottie dat was al langer bekend he dat ik daar blijer van zou worden dan jou haha!!

    Iedereen bedankt voor de leuke reacties!!

  • 13 Februari 2014 - 19:54

    Tante Wil.:

    Petri Fijn om te lezen dat je reis goed is gegaan en zo gastvrij bent ontvangen. Wat mooi dat je gelijk al wat mee kon draaien en het zo '"gewoon" voelde. Goede tijd daar en we horen wel verder. groetjes de Roelsens.

  • 15 Februari 2014 - 09:17

    Arja Den Ouden:

    Hoi Japje,

    Wat fijn dat je na een goede maar lange reis zo'n hartelijke ontvangst had in Zuid Afrika! Beter kan je het niet treffen! Je was bij de les toen je de keuze maakt waar je wilde verblijven. Niet slecht een eigen badkamer een prive zwembad! Ben jaloers op de temperatuur daar. Hier blijft het herfst! Je buitenlandse familieleden waren al in afwachting van je! Leuk om nu daar in het "wild" te zien! Ben benieuwd naar je verdere verhalen over je werk maar ook je uitstapjes in Zuid Afrika.
    Geniet ervan en het ga je goed daar. Je inzet als vrijwilliger is daar ook hard nodig!
    Liefs, Jaan

  • 15 Februari 2014 - 11:12

    De Basjes:

    Hoi Petri,
    Fijn dat alles goed is gegaan naar je nieuwe bestemming.
    Het moet toch wel een film zijn waar je in zit of noem het een ontdekkingsreis.
    Lekker temperatuurtje voor jouw en ook nog een zwembad in de buurt en internet!
    Dat is toch wel even wat anders dan je vorige reis.
    Heel veel plezier daar en het allerbeste bij je goede werk.
    Tante Dini en oom Kees.

  • 17 Februari 2014 - 09:45

    Engeline:

    Hoi Petri,

    Leuk om je verhalen weer te lezen. Klinkt goed daar!
    En is het er net zo mooi en leuk als in ons India, dat kan bijna niet ;-)

    Groetjes,
    Engeline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petri

Actief sinds 26 Feb. 2012
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 35212

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Zuid Afrika

09 September 2013 - 29 November 2013

Mijn reis naar India deel 2

05 Maart 2012 - 20 Mei 2012

Mijn reis naar India

Landen bezocht: